Seznamování s AJ
Seznamování se začátky anglického jazyka probíhá pro děti 5 – 6 leté cíleně
dvakrát týdně se skupinkou deseti dětí, které mají osvojenou správnou výslovnost
mateřského jazyka , po dobu 20 minut. Kromě toho se s dětmi pracuje i v průběhu
celého dne, individuálně při ranních hrách k doplnění jednotlivých námětů, se
kterými se děti běžně seznamují, ve chvilce před obědem a v době spánku (
respektuje se potřeba spánku každého dítěte ).
Volí se forma hry, která je pro děti atraktivní a motivující. Využívá se při
tom různých funkčních možností pracovního materiálu , který se v průběhu lekce
může dotvářet nebo měnit. Námět ( obsah učiva ) je rozdělen do jednotlivých
tématických okruhů, se kterými se děti průběžně seznamují během celého školního
roku ( stejně jako v mateřském jazyku ). Začíná se s pozdravy, představováním a
zdvořilostními frázemi. Pokračujeme tématy : znalost barev, číselná řad 1 – 10,
rodina, činnosti dětí – aktivity, roční období, ovoce, zelenina, oblečení,
části lidského těla, povolání, ve škole, doma, zvířata domácí i v ZOO, ve městě,
na vsi…
Celá práce s anglickým jazykem se realizuje formou hry, omalovánek, krátkými
říkankami, písničkami a pohybovými hrami. Každé dítě má k dispozici pracovní
list, kterým si učitelka nenásilně prověřuje zvládnutí tématu. V pracovních
listech si děti kreslí, doplňují, vybarvují. Učitelka má ke každému obrázku
anglickou otázku, na kterou by dítě mělo do konce školního roku reagovat
jednoduchou větou. Vybarvování a doplňování rozvíjí nejen zrak, paměť,
grafomotoriku, ale i logické myšlení. Využívá se také zvuková nahrávka, pomocí
které dochází k podporování sluchového vnímání s vjemem zrakovým. Při
seznamováním s anglickým jazykem je respektováno individuální tempo každého
dítěte. Děti jsou motivovány a aktivizovány nejen svými výsledky, ale i
neustálou pochvalou, povzbuzením, odměnou obrázky a razítky ze známých pohádek.